Gewaagde sprong naar het oosten
4 april 2014
Tik tak, tik tak
20 mei 2014
Toon alles

Zakelijk versus persoonlijk

Zakelijk, maar gezellig. Dat moest de uitstraling zijn van mijn bedrijf. Ik weet niet waarom, maar op de een of andere manier kreeg ik de zakelijke uitstraling niet uit mijn hoofd. Inmiddels sla ik een andere weg in. Dichtbij jezelf blijven is juist je kracht, heb ik het afgelopen jaar geleerd.

Want ik ben dus helemaal niet zo zakelijk. Geen mantelpakjes voor mij. Wel een pittige rode lippenstift, maar de ene dag sneakers, de andere dag laarsjes. Maar oké, dat is allemaal prima. Natuurlijk zorg je dat je er bij een eerste afspraak netjes uitziet. Een eerste indruk maak je echt maar één keer.

U of jij?

Maar bij de profilering van mijn bedrijf begon het al bij de teksten voor mijn website. Spreek ik potentiële opdrachtgevers met ‘u’ of ‘jij’ aan? Komt het niet professioneler over om vanuit de wij-vorm te schrijven zoals “wij helpen graag met…”? Maar ik hou juist van de persoonlijke aanpak.

Wijntje

Het vaststellen van mijn tarief bleek in het begin ook niet mijn sterkste kant. Vaak verzuchtte ik tegen mijn coach van IkStartSmart dat ik niet zakelijk genoeg was. “Waarom moet je zakelijk zijn? Jouw spontaniteit is juist jouw kracht. Je bent helemaal niet zakelijk! Je hoeft je in je rol van ondernemer niet anders op te stellen dan je bent.”

Steeds vaker merkte ik dat hij gelijk had. Tijdens een interview zei iemand weleens dat er net zo goed een wijntje bij zou kunnen “want het is zo gezellig!”. Of ik kreeg achteraf te horen dat het helemaal niet nodig was geweest om zenuwachtig te zijn, vanwege de ontspannen sfeer. Dus ik liet mijn zakelijke benadering langzaamaan varen.

Liefde

In mijn privéleven luister ik naar mijn gevoel, dus ook zakelijk moet ik bij mezelf blijven. Ik weet precies wat ik wil en vooral wat ik niet wil. Zo verruilde ik Den Haag voor de liefde in Gelderland, terwijl ik dacht dat ik die stad nooit zou verlaten. Maar ik volgde letterlijk en figuurlijk mijn hart. En greep dat nieuwe hoofdstuk aan voor het avontuur van ondernemen.

Vrijwillig

Als eigen baas kon ik nu echt alles doen wat ik wilde. Dat hoorde ik maar van iedereen om me heen. Schrijven doe ik het liefst. Dus dat zat al goed. Ik liep over van de ideeën, maar er moest ook geld worden verdiend. Toch nam ik al snel een klus aan die ik niet kon weigeren: schrijven voor een online magazine. Maar wel vrijwillig.

Ik twijfelde geen moment en luisterde eindelijk eens op zakelijk gebied naar mijn gevoel. Dit is wat ik altijd wilde. Mijn naam boven een artikel en niet onder de noemer van een bedrijf. En wat is het dan toch leuk dat die vrijwillige klus al een betaalde opdracht heeft opgeleverd!

Dit blog is verschenen op www.zzpservicedesk.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *